środa, 20 kwietnia 2011

Jak możesz pomóc dziecku w nauce gry na pianinie nawet jeśli kompletnie nie znasz się muzyce

Każdy rodzic, nawet ten, który nie zna teorii muzyki i sam nigdy na niczym nie grał, może pomóc dziecku w codziennym ćwiczeniu. Wystarczą rozmowy z nauczycielem i uważne słuchanie. Przyda się także przypilnowanie aby dziecko stawiało sobie właściwe cele. I aby takie cele stawiał nauczyciel. Jak się do tego zabrać?

Wyrobienie odpowiednich nawyków już od samego początku nauki gry na instrumencie jest niezwykle istotne dla późniejszych rezultatów. A jedną z najważniejszych rzeczy aby nauczyć się grać na pianinie jest nauczenie się jak najwcześniej prawidłowego ćwiczenia.

Posłuchaj jak ćwiczy twoje dziecko Pierwszy sygnał jaki powinien Cię zaniepokoić to powtarzanie przez dziecko tego samego utworu od początku do końca. Dziecko gra tę samą melodię od pierwszego do ostatniego taktu myląc się mniej więcej w tych samych miejscach. To rewelacyjna metoda jeśli celem jest doprowadzenie do perfekcji mylenia się w tych samych miejscach. Nie jest najprawdopodobniej droga, którą chcecie iść.

Pamiętaj, że jakość ćwiczenia jest ważniejsza niż czas poświęcony na granie Oczywiście, że lepiej ćwiczyć dłużej i prawidłowo. Pewne jest jednak, że lepiej ćwiczyć krócej, ale dobrze niż dłużej, ale źle. Niektórzy nauczyciele porzucają znaną od dawna metodę ćwiczenia minimum przez ‘pół godziny’ dziennie na rzecz skuteczniejszej metody, jaką jest osiągnięcie mierzalnego rezultatu.

Zamiast ‘ćwicz po 30 minut każdego dnia do następnej lekcji’ dziecko powinno usłyszeć ‘graj tę gamę dopóki nie nauczysz się jej grać z zamkniętymi oczami’. Celem jest osiągnięcie pewnej umiejętności. I jeśli się tylko da sprowadzenie żmudnych ćwiczeń do zabawy.

Porozmawiaj z nauczycielem swojego dziecka Niech wyjaśni Ci w jaki sposób będzie zadawać zadania do domu, czego będzie oczekiwać. Zauważyłeś w zeszycie wpis “Ćwicz utwór prawą ręką dopóki nie zagrasz bez błędów. Potem ćwicz lewą ręką. Potem połącz obydwie ręce.” Jeśli nie jesteś pewien co to oznacza – dopytaj.

Nie licz na to, że dziecko będzie pamiętać co miało zadane. Większość dziesięciolatków zapomina wkrótce po lekcji na czym miały polegać zadane ćwiczenia. Bardzo dużo osiągniesz samym towarzyszeniem dziecku w ćwiczeniach. Czytajcie wspólnie polecenie, potem niech dziecko zaprezentuje jak dobrze udało się polecenie wykonać.

Nie obawiaj się rozmawiać z nauczycielem o problemach Jeśli zauważysz, że dziecko ma ćwiczyć z metronomem, ale nie wie jak to zrobić – powiedz o tym nauczycielowi. Jeśli zauważysz, że dziecko śpieszy się z zadanymi ćwiczeniami aby zająć się nowym utworem, albo wymyśloną przez siebie piosenką – powiedz o tym. Jeśli dziecko wyraźnie jest znudzone repertuarem, powiedz o tym.

Dobry nauczyciel będzie miał przygotowane skuteczne strategie do przezwyciężenia takich problemów.

Obserwuj dziecko Jeśli zauważasz, że nie jest zainteresowane graniem, jest sfrustrowane ćwiczeniem rozważ przerwanie lekcji. Dzieci są gotowe do nauki gry w bardzo różnych wieku. Zniechęcony do grania czterolatek może wrócić do muzykowania jak skończy lat jedenaście, jeśli oczywiście jako rodzic nie wywrzesz zbyt dużego nacisku i zupełnie nie zniechęcisz go do gry.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz